Life Coach  یا مربی زندگی کیه و چطور می تونه بهت کمک کنه ؟

زندگی ما یه بوم خالیه ، خالی از هر نقش و طرحی، درسته که اندازه بوم و نوع قلم همون چیزهایی که ما انتخابش نمی کنیم، اون خانواده و اون کشوری که توش به دنیا اومدیم، اون توان ذهنی و جسمی که باهاش متولد شدیم اما باز اون کاغذ سفید در برابر ماست و منتظره که با قلم تخیل خودمون هر نقشی که دوست داریم روی اون بکشیم .

تو حق انتخاب داری زندگیت رو همون طور که می خواهی شکل بدی و قصه شخصی خودت رو بنویسی .

تو دوست داری زندگیت  رو چطور بسازی ؟ این مهمترین پرسشیه  که یک مربی زندگی از تو می پرسه و برای پیدا کردن جوابش همراهیت میکنه.

مربی زندگی با پرسشگری بهت کمک می کنه که اون بخش هایی از زندگیت که دست خودت نیست بپذیری، خودت رو بشناسی و ادراکت رو از دنیا و زندگیت کامل کنی و با هر پاسخی که بهش  میدی، بخشی از قصه شخصی تو روی اون بوم نقش می بنده .

مربی زندگی به عنوان یک همراه در کنار تو هست و بهت کمک می کنه انتخاب هات رو بشناسی و بهترین انتخاب رو داشته باشی.

همه ما تو مسیر زندگی دچار بی تعادلی و به هم ریختگی میشیم، به یه چیزهایی تو و زندگی میچسبیم و از یه چیزهای دیگه غافل میشیم.

ما آدمیم و یه جاهایی گند می زنیم و احساس می کنیم همه زندگی رو سرمون خراب شده و ما تو مسیر زندگی گم شدیم ، این لحظه ها یه مربی زندگی بدون این که قضاوتمون کنه ، بدون این که بخواد نصیحتمون کنه و یا راهکاری بده ، دوستانه در کنارمون میشینه و همدلانه به ما گوش میده ، یه مربی زندگی این جور وقت ها کمک می کنه تا مراجعش سر رشته زندگیش رو پیدا کنه ، دوباره رو پای خودش بایسته و کنترل رو به دست بگیره و یه برنامه اجرایی برای خودش ترتیب بده .

زمانی که فکر می کنیم زیر بار مشکلات زندگی داریم له میشیم و تحمل این همه فشار و اتفاق رو نداریم، مربی می تونه کمک کنه تا از اتفاق ها و مشکلات زندگی قوی تر بشیم و توانمندی هامون رو پیدا کنیم .

یه وقتایی می دونیم چی می خوایم و تو کدوم مسیر قراره حرکت کنیم، اما تو راه رسیدن به هدف هامون  یا سست می شیم یا  خیلی کند حرکت می کنیم و یا حتی هدف رو نیمه کاره رهاش می کنیم. این جور مواقع یه کوچ یا مربی زندگی کمک می کنه موانع رسیدن به هدف رو پیدا کنیم و منابع خودمون رو شناسایی کنیم و بر اساس اون برنامه ای متناسب برای رسیدن به هدفمون بذاریم . مربی کمک می کنه زندگیمون رو از بالا ببینیم و بهترین راه حل رو برای عبور از مشکلات پیدا کنیم .

مربی زندگی بر اساس روان شناسی مثبت و تئوری های نیک زیستی و همچنین مهارت های بین المللی  مربیگری به مراجعش کمک می کنه تا کنترل زندگیش را از دست دیگران بگیره و خودش کنترل بیشتری روی زندگیش داشته باشه و با پذیرفتن  مسئولیت فردی به احساس شادکامی و ارزشمندی برسه.

با کمک گرفتن از یه مربی زندگی می تونیم خیلی راحت تر به زندگیمون سر و سامون بدیم و از داشتن احساس توانمندی و شادکامی لذت ببریم .

ما  به عنوان مربی می تونیم بهت کمک کنیم تا اوضاع زندگیت  رو بهتر کنی .

تو فقط یکبار فرصت زندگی کردن داری و تو این فرصت که اصلا نمی دونی چند ساله، باید بهترین نقاشی که میتونی رو بکشی.

تو لایق شادکامی هستی .

 


کوچینگ چیست ؟
کوچینگ یک مهارته که به انسان ها کمک می کنه زندگی بهتری برای خودشون بسازن.
ترجمه واژه کوچینگ دقیقا به معنای مربیگریه ، ما بیشتر با مربی هایی آشنا هستیم که تو حوزه ورزش فعالیت می کنند اما همون طور که برای ساختن بدنمون و انجام یه فعالیت ورزشی به مربی نیاز داریم برای ساختن زندگی و حالمون هم نیاز به یک مربی داریم .

یک مربی آشنا به روان شناسی ، فلسفه و هنر زندگی متعادله .
مهمترین کمکی که مربی زندگی یا(Life Coach) می تونه به ما بده اینه که خواسته هامون رو برامون شفاف کنه و به کمکش انتخاب هامون رو بشناسیم و برای رسیدن به اون ها اقدام های موثر بذاریم .
نگاه یک(Coach) کوچ یا مربی رو به آینده است و در حال زندگی می کنه ، چرا که معتقده تنها جایی که ما انسان ها اثر گذار هستیم لحظه اکنونه .
کوچینگ رویکردها و مدل های مختلفی داره . رویکرد مجموعه حال عوضی به کوچینگ بر مبنای روان شناسی مثبت نگربا محوریت تئوری انتخابه ، یک مربی و یا کوچ که بر پایه تئوری انتخاب آموزش دیده باور داره که انسان ها 5 نیاز اساسی دارند و هر انسانی تو بستر روابط سالم می تونه به نیازهاش پاسخ بده و از احساس شادکامی لذت ببره .
تو جلسه کوچینگ فردی که هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین و یا غیر حضوری انجام میشه کوچ یا مربی جلسه رو با همدلی و شنیدن احساس های مراجع شروع می کنه و پس از شنیدن شکایت ها و ناخواسته ها تلاش می کنه که به خواسته اصلی کوچی پی ببره .
جلسه کوچینگ یک فرایند مشخص و علمی داره که مربی یا کوچ با توجه به فرآیند و خواسته مراجع و هم چنین مهارت و دانش خودش جلسه رو پیش می بره و در نهایت به یک اقدام موثر در جهت خواسته مراجع می رسه ، احتمال داره در طی یک جلسه مراجع به برنامه عملی و موثری که لازم داره برسه و اگر هم نرسید ، موضوع به جلسه بعدی منتقل میشه .
در واقع جلسه کوچینگ بیشتر شبیه یک گفتگوی دوستانه است که بر اساس پرسشگری های کوچ پیش می ره و فرد مراجع یا کوچی در طی پاسخ دادن به پرسش های کوچ ، به ناشناخته های خودش پاسخ میده و در واقع راهکار های مناسب رو پیدا می کنه . هنر یک کوچ پرسیدن پرسش های اساسی و به موقع از مراجع خودشه .
کوچینگ چه چیزی نیست ؟
کوچینگ روان کاوی و درمان و مشاوره نیست و همچنین کوچ راهکار از پیش تعیین شده و نسخه آماده ای برای مراجع نداره ، هر فرد با توجه به خواسته ، منابع و رفتارهای خودش نیاز داره که راهکار مناسب خودش رو پیداکنه و به کمک مربی برای رسیدن به اون اقدام های موثر و عملی بچینه .